5.4.2018

Suomutunturin tykkylumipuut

Mehän hiihtoloman alkuun päätettiin lähteä Suomutunturille vaihtelun vuoksi muutamaksi yöksi. Olin ihan täpinöissäni lähössä uuteen kohteeseen, kun en ole koskaan aiemmin kyseiselle tunturille ehksynyt.

Mehän siis lauantaina ajeltiin Suomulle ja oltiin varmaan n. neljän aikaan siellä. Kovat yöpakkaset hieman verottivat, kun illalla käytiin hiihtämässä niin pakkasta oli jo -18 astetta. Sunnuntaipäivä oli varsin upea ja me aamulla lähettiin tunturin päälle kiikkumaan lumikengillä ja tunturihan oli kuin sadusta. Niin kirkasta ja valkoista. En meinannu edes malttaa laittaa kameraa reppuun, kun koko ajan teki mieli vain napsia kuvia. Tunturin päältä löytyi myös kota, jossa innostuttiin nuotio tekemään ja eväitä lämmittelemään. Iltapäivästä palailtiin takaisin mökille ja pian olikin kiire suksien päälle, että pakkanen ei kerkiäisi niin paljon kiriämään.

Me vuokrattiin mökki, vaikka tarjolla olisi ollut myös hotellihuone aamupalalla ja halvempaan hintaan, mutta haluttiin enemmän omaa rauhaa, oma sauna ja hellu halus päästä kokkaamaan. Ei kyllä yhtään harmittanut  mökki, koska vierestä lähti hiihtolatu ja pihalta päästiin näppärästi myös kenkäilemään Suomutunturin huipulle. Väen tungosta ei tunturi alueelta löytynyt edes näin lappilaiseen makuun vaan tunturi oli mielestäni mukavan rauhallinen. Tekemistä olisi myös keksinyt myös useammalle päivälle, mutta parin päivän reissu jätti ainakin hyvän maun tunturista. Suomulta jatkettiin Kemijärvelle, Rovaniemelle ja sieltä Kolariin. Mun kotipaikassa sitten vietimme loppu loman eikä sekään taaskaan yhtään sen huonompi paikka ollut. :)

1. Vau! Upeita kuvia ja ihana postaus!

2. Ei ihme jos noissa maisemissa halusi näpsiä kuvia koko ajan!

3. Hienoja kuvia :) Kyllä noissa maisemissa viihtyy ja kelpaa retkeillä.

4. Mahtavat maisemat - eikä säätäkään voi juuri moittia ;-)

1. En kyllä millään keksiny mistä olisin sinä päivänä voinut moittia! Kyllä se aurinko tekee ihmeitä ;)

Kommentteja otethaan ilola vasthaan! Piipahan toistekki kathoon mitä täältä löytyy - vastavierailulle jouvan aina tulheen. :)